Czym jest UX design?

UX (czyli User Experience) to w dokładnym tłumaczeniu „doświadczenia użytkownika”, a zatem UX design to po prostu „projektowanie doświadczeń użytkownika”. Powstaje jednak pytanie co to w zasadzie znaczy i na czym polega? W najprostszym ujęciu, chodzi o to, aby korzystanie z danego produktu budziło w nas pozytywne odczucia, sprawiało nam przyjemność. A zatem o zaprojektowanie naszych pozytywnych doświadczeń związanych z danym produktem cyfrowym lub fizycznym.

Kilka słów o UX

Na przestrzeni ostatnich lat pojęcie UX designu zyskuje na popularności. Chodź do niedawna było kojarzone głównie z produktami fizycznymi, dzisiaj coraz częściej pojawia się w kontekście tworzenia stron internetowych czy aplikacji mobilnych. Pomimo, że zagadnienia związane z UX designem wydają się być pewną nowością, to wcale tak nie jest. Pojęcie to po raz pierwszy pojawiło się już w latach 70. XX wieku i zwracało uwagę na konieczność projektowania z myślą o użytkowniku. Jednak prawdziwy rozkwit nastąpił dopiero w latach 90. XX wieku, za sprawą prof. Don Norman, jednego z pracowników firmy Apple, który uważany jest za największego propagatora założeń UX designu.

Na czym polega dobry UX design?

Zastanówmy się zatem na czym polega dobry UX design. Przyjrzyjmy się na chwilę produktom firmy Apple. Nie chodzi tu o to czy należysz do fanów tej firmy czy nie. Chyba nikt jednak nie zaprzeczy, że firma ta ogromną uwagę przywiązuje właśnie do uczuć użytkownika, do jego doświadczeń. To właśnie jest przykład dobrego UX. Począwszy od idealnie spasowanego opakowania, poprzez sposób zapakowania urządzenia, a skończywszy na samym produkcie czy obsłudze klienta. Nawet ściąganie folii zabezpieczającej zostało przemyślane i zaprojektowane tak, aby było intuicyjne i proste. Wszystko to sprowadza się do jednego – obcowanie z produktem, na każdym etapie ma dawać maksymalną przyjemność użytkownikowi. To ogólne sformułowanie ma zastosowanie zarówno do produktów fizycznych jak i cyfrowych, takich jak strony czy aplikacje webowe.

Cechy dobrego UX

Jakie zatem cechy sprawiają, że mamy do czynienia z dobrym user experience? Co sprawia, ze po jedne produkty sięgamy chętniej niż po inne? Dlaczego do jednych marek przywiązujemy się bardziej niż do innych? 
Istnieje zestaw cech, uważanych za kluczowe w trakcie projektowania UX. Według Petera Morville’a, aby produkt odznaczał się dobrym user experience powinien być:
 
  • Łatwy do znalezienia 
  • Pożądany
  • wiarygodny
  • dostępny
  • użyteczny
  • funkcjonalny

Stosowanie powyższych zasad w praktyce pozwala tworzyć projekty nie tylko optymalne dla użytkowników i dopasowane do ich potrzeb i oczekiwań, ale także takie które przywiązują użytkowników do danej marki co bezpośrednio wpływa na zysk firmy. Zadowolony użytkownik, nie tylko chętniej wróci po kolejny produkt, ale także będzie reklamował produkt wsród swoich znajomych.

Projektowanie doświadczeń

Podstawą dobrego UX jest projektowanie skupione na użytkowniku, na jego potrzebach i doświadczeniach. Należy pamiętać, że w całym procesie to właśnie on jest najważniejszy i to dla niego jest tworzony dany produkt. W zależności od rodzaju produktu w trakcie UX design mogą być wykorzystywane różne podejścia i metody, jednak zawsze na ten proces składają się nastepujące etapy: 
 
  • poznanie użytkownika,
  • analiza otoczenia,
  • architektura informacji,
  • testy użyteczności,
  • prototypowanie. 
 
Podstawą projektowania jest poznanie użytkownika, nakreślenie kim on jest, czym się zajmuje, czego oczekuje od naszego produktu i w jakich okolicznościach po niego sięga. Drugą istotną kwestia jest poznanie otoczenia biznesowego naszego klienta, poznanie branży do jakiej należy, określenie jego mocnych i słabych stron. Ważne jest nie tylko poznanie tych informacji ale przede wszystkim ich właściwa analiza oraz wyciągnięcie trafnych wniosków. To wszystko stanowi fundament, na którym będziemy budować cały projekt. Im trafniej określimy cele, tym lepiej dopracowany produkt będzie zwieńczeniem naszej pracy.

UX design to proces

Trzeba zaznaczyć, że projektowanie UX to proces, który nigdy się nie kończy, bo nie ma idealnych skończonych produktów. Zawsze można coś poprawić, ulepszyć, szczególnie w przypadku produktów cyfrowych. Postęp sprawia, że każda witryn internetowa, każdy serwis czy aplikacja nawet ta najlepsza, któregoś dnia stanie się nieatrakcyjna dla użytkowników. Dlatego też tak ważne jest, aby stale ją ulepszać i dostosowywać do zmieniających się wymagań odbiorców. Stad tez tak ważne są badania prowadzone juz po wdrożeniu produktu czy audyty UX – to one dostarczają niezbędnych informacji na temat sposobu korzystania użytkowników z naszej witryny.

Czy warto?

UX design to bardzo ważny etap w trakcie tworzenia produktów cyfrowych, którego nie wolno pominąć. Tylko dzięki analizie i badaniom można w optymalny sposób zaprojektować stronę internetową czy aplikację webową, tak aby odpowiadała na potrzeby użytkowników i przynosiła korzyści firmie. 

Stawiamy na długotrwałe relacje oparte na zasadach partnerstwa. Służymy pełnym wsparciem na każdym etapie realizacji projektu. Nasi eksperci pozostają do Twojej dyspozycji.

Jakub Zgirski

Dyrektor technologiczny
specjalista TYPO3

Podobne tematy

Czym jest UX design?

Powrót do listy Blog Czym jest UX design? UX (czyli User Experience) to w dokładnym tłumaczeniu „doświadczenia użytkownika”, a zatem UX design to po prostu „projektowanie

więcej

Nie zwlekaj.
Zapytaj o szczegóły realizacji Twojego projektu.

Rafał Borkowski - Client Service Director

Odpowiem na Twoje pytania

Zapytanie ofertowe

Administratorem danych osobowych jest firma Crear Mateusz Pasternak z siedzibą przy ul. Dworcowa 5/25 30-559 Kraków. Dane wpisane w formularzu będą przetwarzane celem udzielenia odpowiedzi na przesłąne pytanie.